Kedudukan seseorang Raja Perempuan Perak

oleh YM Raja Kobat Salehuddin Ibni Almarhum Raja Muda Musa

Kita sewajarnya patut memahami hakikat di sebalik perlantikan ‘Suri Singgahsana’ yang kemudian diertikan sebagai ‘Suri Negeri’ yang diwajibkan oleh adat dan kebudayaan, bagi seorang wanita diperdudukan di sisi suaminya seorang Raja Pemerintah Negeri. Kedua-dua istilah itu sama membawa maksud “PERMAISURI”. “Suri Singgahsana” memanglah dia secara sekaligus ‘Suri Negeri’; tetapi seseorang ‘Suri Negeri’ itu bukan bermakna dia mendapat gelaran Raja Perempuan.

Mengikut tradisi, wanita yang berhak menduduki di sisi suaminya di singgahsana sebagai Raja Perempuan adalah yang memenuhi syarat-syarat yang berikut:

1. Wanita yang telah dilahirkan sebagai “Raja” atau “Tengku”, mahu pun “Raden” atau “Andi” (yakni kerabat diraja Bugis) dan / atau sebagainya, yakni seorang puteri bangsa Melayu, hasil dari perkahwinan yang sah oleh ayahnya yang juga dilahirkan sebagai “Raja” dan sebagainya.

2. Seelok-eloknya “bergahara” dari kedua-dua belah ayah dan ibunya. Inilah yang disebut sebagai “teras gahara yang penuh”; atau jika berbahasa Jawa, ia dikatakan “ningrat”. {Gaharaketurunan raja yang tulen (ayah ibunya anak raja-raja)}

Singgahsana

Singgahsana di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar. (Sumber: Laman Rasmi Pejabat DYMM Sultan Perak)

Wanita yang memenuhi syarat-syarat termaksud akan bergelar Raja Perempuan atau Raja Ampuan yang bersemayam di atas peterakna di sisi suaminya di singgahsana.

Perkara ini, walaupun direnungi dari bidang kepercayaan terhadap kebudayaan Hinduisme atau Buddhisme, mahu pun perlaksanaan hukum sosial keIslaman, adalah berkait rapat dengan rasional hakikat kesempurnaan dan kewarasan bagi sang manusia dewasa hidup secara berkelamin. Bagi seorang ketua yang membujang itu, memang tidak diterima di sisi adat Melayu kerana masih dianggap belum sempurna akalnya. Malah, mengikut adat, seseorang Raja Bergelar mulai dari Raja Di Hilir sudah diletakkan adat baginda mesti beristeri demi menduduki pangkat-pangkat termaksud.

Lebih-lebih lagi apakala kita mematuhi hukum Islam. Seseorang yang dilantik menjadi imam masjid, kadi dan apatah lagi mufti, tidak boleh tidak, mesti sudah berpunya, sekurang-kurangnya seorang isteri. Hukum ini termasuklah bagi para pengetua negeri saperti Gabenor, Amir, Khalifah, Al-Malek, Sultan, Raja Muda, Raja Di Hilir, Bendahara dan para pembesar negeri yang terutama, kerana mereka juga dianggap para pemimpin Islam.

Apakah rasionalnya seseorang Ketua Pemerintah Negeri itu perlu mempunyai isteri? Lumrah pemimpin senantiasa didatangi tetamu. Lazimnya, tetamu datang bersama-sama suami dan isteri. Mematuhi hukum Islam, tetamu lelaki perempuan diasingkan di dalam bilik berlainan. Ketua Pemerintah Negeri melayan tetamu lelaki dan isterinya melayan tetamu perempuan. Andai ketua tidak beristeri, tentulah tidak elok tetamu perempuan dilayani bersama. Maka, wajarlah sekalian para pembesar negeri yang tersebut tadi mempunyai setidak-tidaknya seorang isteri.

__________________________________

Nota kaki: Penulis telah memberi izin dan ehsannya untuk memaparkan hasil penyelidikan dan pengkajiannya ini dengan tanbih (peringatan) bahawa isi kandungannya adalah tanpa prejudis dan prasangka.

Paparan SembangKuala akan datang akan membincangkan perihal perlantikan Raja Permaisuri dan Permaisuri Perak.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s