Perihal Perak: IV. Sistem perhubungan berkembang, bah.2

Berikut adalah paparan sambungan tentang pembinaan sistem perhubungan moden di Perak dari siri terjemahan buku About Perak yang di tulis oleh Sir Frank Swettenham pada akhir abad ke-19.

Pembukaan jalan raya di Perak telah sedikit sebanyak mengajar kita tentang betapa pentingnya perancangan yang perlu ada sebelum usaha membina sistem jalan raya yang berkesan. Sebuah jalan sepanjang 60 batu yang menghubungkan sebuah pelabuhan dengan sebuah pusat perusahaan yang sibuk tidak dirasai sebagai satu perjalanan yang jauh jika menaik kereta lembu. Malah adanya jalan ini boleh menguntungkan pengguna jalan (yang memerlukan pengangkutan) dan pemilik kereta lembu (yang boleh mengaut keuntungan dari mengambil penumpang). Walaupun jalan raya ini dipanjangkan sehingga seratus batu sekalipun, sistem jalan raya menggunakan kereta lembu dirasai lebih efisien dari sistem perhubungan menggunakan sungai atau keretapi yang mengenakan tambang yang mahal. Ini adalah kerana kereta lembu boleh membawa barangan terus dari kapal di pelabuhan, dan dibawa terus ke muka pintu si-pengimpot barang tersebut. Pengagihan barangan dengan cara ini adalah murah dan risiko untuk kerosakan barang adalah rendah.

Kereta-kereta lembu di Perak mula-mula mengenakan tambang sebanyak 50 sen seorang, dan setiap kereta boleh membawa muatan seramai 23 orang penumpang. Setelah mendapati yang tambang ini terlalu mahal, ianya dikurangkan kepada 10 sen seorang. Pengusaha-pengusaha kereta kuda yang walaupun mendapat subsidi dari kerajaan tidak dapat menawarkan tambang yang lebih murah berbanding dengan kereta lembu. Menaiki keretapi hanya akan menjadi pilihan untuk pengguna yang tinggal di kawasan yang tidak mempunyai sistem jalan raya yang baik atau di kawasan berbukit-bukau. Kereta lembu murah untuk dibeli and senang dijaga. Selalunya tuanpunya kereta lembu itu akan sekaligus menjadi pemandu – dan ini bermakna tuanpunya kereta dapat keuntungan sepenuhnya dari tambang yang dikenakan. Yang perlu dijaga adalah lembu yang digunakan untuk menarik kereta – lembu-lembu ini perlu dijaga kesihatan mereka untuk mengelakkan mereka dari terkena penyakit.

Keretapi mel melepasi terowong berhampiran dengan Padang Rengas. (Source: Google Images)

Walaupun mahal, untuk sampai ke destinasi dengan lebih cepat, keretapi menjadi pengangkutan pilihan. Untuk kerajaan mentadbir negeri Perak, tiada pulangan dari sistem jalan raya untuk menampung kos pembiayaan, manakala tambang yang dikenakan ke atas penumpang keretapi boleh digunakan untuk kos pembiayaan keretapi. Jalan keretapi yang pertama menghubungkan Port Weld dengan Taiping, dan pembinaan ini disebabkan kekurangan lembu untuk menarik kereta akibat wabak penyakit. Jalan keretapi Port Weld-Taiping ini sepanjang 8 batu, dan ianya telah dipanjangkan melalui lombong-lombong bijih ke Ulu Sepetang dan Blanda Mabok di jalan ke Selama.

Jalan keretapi sepanjang 50 batu sedang dibina menghubungkan Teluk Anson ke Ipoh, dan ianya dijangka siap pada akhir tahun hadapan. Keuntungan dari jalan keretapi ini dijangka membawa keuntungan yang baik, lebih-lebih lagi dengan adanya bijih di Kinta dan Batang Padang. Adanya jalan keretapi ini, penggunaan sistem pengangkutan sungai dijangka akan berkurang. Pengagihan barangan impot-ekspot melalui sistem keretapi pelabuhan Teluk Anson-daerah Kinta ini akan mendapat tandingan dari pengangkutan laut yang menghubungkan Pulau Pinang dengan pelabuhan Matang, dan juga sistem jalan raya sepanjang 55 batu menghubungkan Matang dengan Ipoh.

Sistem jalan raya dan keretapi di Perak yang sistematik ini telah berkembang pesat dan tiada pusat lombong bijih atau perkampungan utama yang tidak mempunyai perhubungan dengan tempat atau bandar lain.

Rujukan: Swettenham FA. IV. The opening of communications. In About Perak. Singapore: Straits Times Press; 1893. p22-25.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s