Asas kepada adat menjunjung duli

Paparan ini dipetik daripada naskah penulisan Raja Kobat Salehuddin ibni Almarhum Raja Muda Musa yang bertajuk Tunggak Kepertuanan Raja-Raja Melayu. Intipati yang diperkisahkan di sini adalah sepertimana adat-istiadat yang asli dan asal.

Sesudah diperkenalpasti gerangan asal-usul orang yang hendak dianugerahi gelaran tradisi warisan Bukit Saguntang ini, seterusnya Raja Yang Di Pertuan akan dinasihati oleh Orang Kaya Temenggong, selaku penyelia adat-istiadat, tarikh-tarikh yg paling mustajab, setelah dia nerima ramalan telek perkiraan falak dari Pawang Di-Raja. Sudah tentu ada beberapa kaum waris dari susurgalur yg sama, yang sama juga berhak menyandang gelaran yang sama. Oleh itu keputusan untuk melantik terpulang kepada kearifan Sultan bersama Orang Kaya Bendahara memutuskata perihal kelayakan itu.

Surat rasmi dari Istana Sultan Perak kepada Raja Kechil Tengah Kamaralzaman Raja Mansur memberitahu tarikh perlantikan sebagai Raja Di-Hilir, 1948. (Sumber: Arkib Negara Malaysia)

Gelaran bagi sesuatu fungsi jawatan yang wujud di Perak telah menempuhi berbagai fasa-fasa yg tertentu. Gelaran-gelaran bagi pembesar negeri pada asalnya cuma berasal dari keturunan Warisan Srivijaya-Palembang-Melaka-Kampar. Sejak pertengahan abad ke-17, jawatan-jawatan pembesar telah mulai bertambah. Ada yang berketurunan “Pembesar Melaka”, “Warisan Acheh”, “Waris Bugis” dan “Keturunan ‘zaman Inggeris’ di Pasir Salak” dan sebagainya. Kesemua itu perlu diambil kira dan dipilih atas jasa-jasa dedikasi bakti kasih yang telah mereka curahkan terhadap Istana dan Negeri Perak. Meskipun begitu, satu pokok prinsip yang tetap kekal mematuhi adat Ketemenggongan ialah “… kesemua para bakal yang terpilih, adalah mematuhi resam bahawa gelaran dan jawatan warisannya akan dipegang oleh yang dari sebelah benih, dan tidak dari sebelah tanah”.

Menurut resam adat silam, tatkala menerima khabar dari Istana, si penama itu akan menghebahkan berita Di-Raja kepada sekalian sanak-saudara seisi kelompoknya. Di kala itu, justeru acara “berkampong” akan dilangsungkan di tempat pewaris yg tertua antara mereka. Dalam perhimpunan itu, suatu tahkik persumpahan kukuh-mengukuh janji persefahaman akan tertegak, demi menjauhi engkar dan cemburu antara mereka. Penggelaran yang akan dijunjung dek si bakal pembesar negeri itu, adalah berupa suatu penghormatan juga bagi mereka berbangga seisi kelompok bahawa jasa bakti puak mereka selama itu masih karar dihargai Istana. Semangat kebersamaan inilah yang menjadi nadi tunggak ketaatan setia-bakti terhadap Istana dan Negeri. Oleh itu, anugerah Jawatan dan penggelaran dikongsi seisi puak kelompok, dan tidak dianggap selaku kepunyaan individu. Dengan selesainya berikhar janji di antara sesanak-saudara itu, mereka semua bersiap sedia lah menunggu hari paling bangga bagi seluruh kelompok mereka itu.

Sebuah perkampungan Melayu di tebing Sungai Perak. Illustrasi dari buku Major JFA McNair bertajuk 'Perak and the Malays' yang diterbit pada tahun 1878.

Perlu diperingatkan, suasana yang penulis jelaskan disini adalah menurut senario kurun ke-17 hingga 19, sewaktu sistem perhubungan yang moden tidak wujud – yakni kenderaan yang dinaiki merupakan gajah, kereta lembu/kerbau ataupun sampan. Mereka lazim kena bermalam dalam hutan rimba atau di tepian sungai, oleh itu ini memerlukan suatu rombongan demi memeriahkan suasana semasa dalam perjalanan ke Istana.

Menurut yg tercitera, berlangsunglah adat-istiadat menjunjung duli. Jika orang berdarjat besar, diperintahkan orang-orang besar menjemputnya. Jika pangkatnya tidak sebegitu tinggi, orang-orang berpangkat rendahlah yang dikerah pergi menjemput. Dan jika yang nak bergelar itu sudahpun terlebih dahulu bergelar dan sekarang berkenaikan pangkat, seandai darjatnya kini patut dia ampunya pengusungan, maka yang patut bergajah, pihak istana akan meminjamkan gajah-gajah Di-Raja, lantas dia datang menaiki gajahlah, ditemani sanak-saudara berjalan kaki. Yang patut berjalan kaki, maka berjalan kakilah dia dipayungi sanak-saudaranya. Yang mana bertaraf layak digendang, maka dia datang bergendang-gendanglah. Dalam pada itu, ada pula martabat-martabat tertentu dikenalpasti mematuhi warna pakaian atau warna payung. Ada yang berhak berwarna hijau, biru, hitam atau merah, dan yang pastinya berwarna ungu itu besar nilai tarafnya. Sebaik-baik warna jika layak baginya ialah berpayung kuning atau putih. Kedatangan sang bakal-bakal yg besar-besar akan diperkenan Raja disambutnya di pintu kota istana dengan pemaluan separuh ragam alat-alat Nobat.

Menyambungi tatacara adat keistanaan Melaka, maka di Istana Perak juga tiada membenarkan sanak-saudara sang bakal bergelar itu masuk menunggu di bawah bumbung (yakni di dalam) istana selagi sang bakal itu belum di jemput masuk. Sesudah sampai ketika saatnya, para bakal akan dipanggil beratur di kaki tangga utama istana oleh seorang pembesar istana. Tidak dikira pangkat atau darjat sang bakal itu, walaupun dia seorang anak raja, kesemuanya setaraf belaka. Peraturannya mengikut yang terulung di antara mereka akan di hadapan dan yang rendah darjatnya di kebelakang. Kesemuanya dikehendaki berdiri beratur rapat-rapat berpeluk tubuh bagaikan bersambungan. Ini dinamakan bertafakur sambil berpeluk tubuh.

YAM Raja Musa ibni Almarhum Sultan Abdul Aziz sedang bertafakur sambil berpeluk tubuh. Di kanannya adalah Toh Seri Nara Di-Raja. Gambar ini diambil sewaktu istiadat menjunjung duli sempena menerima gelaran YAM Raja Kechil Besar sewaktu Hari Keputeraan Sultan Yussuf Izzudin Shah di Ipoh pada tahun 1953. (Gambar hakcipta British Pathé)

Bakal-bakal yg akan turut bergelar itu lazimnya tidak melebihi lima orang. Ini adalah kerana sekiranya yang melebihi dari bilangan tersebut, nescaya ada yang tidak akan muat “berlindung di bawah payung sepelepah daun pisang”. Sehelai daun pisang yg besar panjang dan sihat segar telah disediakan bagi acara tradisi kebudayaan Leluhur Saguntang sejak sebelum tamadun Srivijaya Muara Takus lagi, yang telah diteruskan ke zaman kerajaan-kerajaan Palembang, Malayapura dan Temasik. Sesampai ketikanya, seorang Bentara akan memegang tangkai pelepah daun pisang itu dari tingkatan anak tangga kedua atau ketiga, dan para bakal akan diajak oleh beliau untuk berdiri berdimpit dipayunginya. Berapa saat kemudian, muncullah Toh Seri Nara Di-Raja dari dalam istana, lengkap berpakaian istiadat mewajahi pangkat dan darjatnya. Toh Seri Nara Di-Raja berdiri di paras anak tangga yg teratas daripada bakal-bakal yg sedang beratur berpeluk tubuh itu. Justeru Toh Seri Nara Diraja pun membaca Ciri Peringat, sebuah sastera berupa madah puji-pujian berbahasa campuran Melayu kuno, Sanskrit-Pallava dan Arab. Sesudah Toh Seri Nara Diraja bermadah pujangga, lalu direnjis-renjisnya dengan Tepung Tawar Kerestuan kepada sekalian yang berpayungkan daun pisang itu. Sesudah itu mereka dipersilakan masuk oleh Bentara-bentara istana dibawa ke kamar penungguan di suatu tempat di pinggir Balairong Seri.

YAM Raja Musa ibni Almarhum Sultan Abdul Aziz sedang duduk bertenggul sewaktu menjunjung duli, 1953. (Gambar hakcipta British Pathé)

Bentara Dalam akan melaungkan pengistiharan kepada khalayak yang berada di Balairong Seri bahawa bakal penerima jawatan akan masuk mengadap ke dalam Balairong Seri untuk menjunjung duli. Sang bakal itu pun dipanggil masuk dan Bentara pun menyuruh sambil menunjuk tempat dia akan duduk bertenggul. Sang bakal pun mara ke dalam di hunjung Balairong Seri. Sang bakal lalu berdiri tercegat merenung wajah Rajanya yang sedang bersemayam di peterakna menunggu akan sang bakal itu menunaikan gerak-geri gara adat-istiadat menjunjung duli. Sang bakal tidak menyembah dikala itu. Sesudah itu, sang bakal pun duduk bertenggul di hujung Balairong itu berhadapan dari jauh, sambil tetap merenung wajah Rajanya.

Toh Seri Nara Di-Raja kini mara berdekatan sang bakal, lalu berdiri di sebelah bahu kanan sang bakal. Maka sesudah itu, adat-istiadat menjunjung duli mulai berlangsung khusus di bawah arahan dan kelolaan Toh Seri Nara Di-Raja.

Setiap sudut istiadat menjunjung duli ini akan dihuraikan satu-persatu di dalam sebuah lagi paparan YM Raja Kobat Salehuddin di masa terdekat.

__________________________________
Nota kaki: Penulis telah memberi izin dan ehsannya untuk memaparkan hasil penyelidikan dan pengkajiannya ini dengan tanbih (peringatan) bahawa isi kandungannya adalah tanpa prejudis dan prasangka.

One thought on “Asas kepada adat menjunjung duli

  1. Pingback: Menjunjung duli, bah. 1: Adat-istiadat menerima jawatan dan gelaran bagi Raja-raja | SembangKuala

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s